Każdy kto zakupił wymarzone cztery kąty od dewelopera, marzy o otrzymaniu kluczy do swojego nowego mieszkania. Zanim jednak to nastąpi, czeka nas odbiór techniczny lokum w stanie deweloperskim, co nie jest wcale takie łatwe. Odbiór mieszkania od dewelopera wiąże się przede wszystkim z kontrolą kwatery, zanim zostanie ono oddane do użytku. To ostatni moment na wyłapanie nieprawidłowości i odstępstw technicznych. Jeżeli usterki zostaną przeoczone, w późniejszym czasie czeka nas wiele nerwów oraz dodatkowych kosztów finansowych.
Cenna pomoc fachowca przy odbiorze technicznym mieszkania.
Celem odbioru technicznego mieszkania przez klienta jest sprawdzenie czy stan wykończonego lokum jest zgodny z zawartą umową. Należy dokładnie przyjrzeć się przyszłej kwaterze, nawet najmniejszym szczegółom. To ostatni moment na zgłoszenie uwag deweloperowi. W rzeczywistości odbiór polega na spisaniu protokołu w asyście pełnomocnika czy reprezentanta dewelopera. Najlepiej zabrać ze sobą inżyniera bądź znajomego, który zna się na budownictwie. Osoba postronna, bez emocji i bez rozpraszania się, obejrzy mieszkanie, łatwiej zauważy ewentualne usterki. Fachowe oko dostrzeże niedoskonałości czy niedociągnięcia techniczne. Emocje i podekscytowanie nowym mieszkaniem mogą sprawić, że nie będziemy umieli obiektywnie ocenić lokum. Pęknięcia czy rysy zauważy każdy, ale czy poradzimy sobie z ukrytymi wadami, których nie widać na pierwszy rzut oka? Do takich usterek należy na przykład krzywa wylewka, brak zachowania poziomów ścian, nieodpowiedni montaż okien czy źle wyłożona posadzka balkonowa.
Kilka wskazówek jak poradzić sobie bez specjalisty.
Pomoc wykwalifikowanego inżyniera wydaje się być konieczna. Niestety związane to jest z dodatkowymi kosztami. Jednak można samemu przygotować się na odbiór mieszkania od dewelopera. Pomocne będzie stworzenie listy z najczęściej występującymi wadami, błędami popełnianymi przez firmy. Warto także porozmawiać z kimś, kto niedawno dokonał zakupu mieszkania. Może nam doradzić na co zwrócić uwagę, udostępnić narzędzia jak np. poziomica czy kątownik. Ważnym aspektem jest również wybór pory dnia. Nie należy dokonywać oględzin po zmroku. Trzeba wybrać słoneczny, widny dzień. Wtedy łatwiej dostrzec błędy. Emocje należy odłożyć na bok. Nie można się rozpraszać. Trzeba wszystko przyjąć „na chłodno”. Emocje w tym wypadku mogą okazać się złym doradcą. Zgłaszanie wad i usterek jest konieczne. Nie bójmy się tego. W końcu zapłaciliśmy nie małe pieniądze za nasze cztery kąty. Należy pamiętać, że deweloper nie wycofa się z podpisanej już umowy z powodu naszych żądań napraw. Mamy 3 lata na zgłoszenie ewentualnych usterek, jednak dotyczy to tylko konstrukcji budynku.
Samodzielna kontrola mieszkania.
Konieczne jest szczegółowe i wnikliwe sprawdzenie wszystkich pomieszczeń. Do sprawdzenia stanu technicznego naszego lokum przydatne będą 3 urządzenia: miarka, kątownik oraz poziomica. Potrzebny będzie także projekt mieszkania. Dzięki niemu można ocenić czy użyto właściwe materiały (wskazane w umowie), czy gniazdka elektryczne są w odpowiednim miejscu oraz prawidłowość podłączeń pod wyposażenie łazienki. Ważnym elementem są ściany. Tynk nie może mieć pęcherzyków powietrza ani posiadać nierówności. Uwagę należy również zwrócić na podłogę. Ta musi być równa i posiadać szczeliny, dzięki którym możliwa będzie praca posadzki. Przyjrzeć się trzeba również drzwiom i oknom. Koniecznie należy sprawdzić czy się lekko otwierają i zamykają, czy nie ma rys i nic nie trzeszczy. Kolejnym istotnym aspektem jest prąd, którego obecność w kontaktach sprawdzimy przy pomocy próbnika. Dobrze jest zabrać ze sobą kilka kompletów oprawek oraz żarówek, aby sprawdzić czy wszystko świeci i nie mruga. Kontroli wymaga także instalacja wodna. W przypadku zakupu mieszkania z piwnicą i garażem, te też trzeba obejrzeć. Należy się przyjrzeć wymiarom i sprawdzić czy otrzymaliśmy na pewno te pomieszczenia zaznaczone w umowie.
Ostatni krok – podpisanie protokołu odbioru mieszkania.
Podpisując protokół odbioru mieszkania jednocześnie poświadczamy przekazanie kluczy i utrzymujemy, że lokum spełnia wszystkie warunki umowy. Jeżeli zostały znalezione jednak uchybienia, powinny się one znaleźć w raporcie wraz z określeniem terminu usunięcia wady przez dewelopera. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, wykonawca obiektu jest odpowiedzialny za jego fizyczne wady, co oznacza, że nawet po podpisaniu dokumentów możliwe jest zgłaszanie wad i usterek.