Od wyboru lokalizacji i projektu mieszkania niemniej ważny jest jego odbiór, który przeprowadzany bez odpowiedniej wiedzy, może nas słono kosztować. Tym bardziej że niektóre usterek są możliwe do zgłoszenia jedynie w czasie odbioru nieruchomości. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę podczas odbioru mieszkania. Czy warto zdecydować się na pomoc specjalisty?
1. Odbiór mieszkania – co warto wiedzieć?
2. Poziomica nie wystarczy — jak przygotować się do odbioru mieszkania?
Odbiór mieszkania – co warto wiedzieć?
Termin odbioru mieszkania ustalany jest wcześniej z deweloperem. Odbiory deweloperskie to inaczej odbiory docelowe, co oznacza, że właśnie w trakcie tego spotkania otrzymamy zwykle klucze do mieszkania. Niektórzy deweloperzy dają klientom możliwość uczestniczenia także w odbiorze technicznym, który odbywa się przed uzyskaniem przez budynek pozwolenia na użytkowania. Dzięki odbiorowi technicznemu możliwe jest wskazanie usterek, które mogą zostać usunięte jeszcze przed odbiorem docelowym.
Zarówno odbiór techniczny, jak i docelowy pozwalają na sprawdzenie stanu technicznego lokalu i wypisanie wszystkich usterek. Efektem spotkania powinno być powstanie podpisanego protokołu, na podstawie którego deweloper będzie usuwał wady lokalu. W ciągu 14 dni od daty odbioru deweloper może odrzucić zasadność wady, a w ciągu 30 ma obowiązek usunąć zaakceptowane wady.
Poziomica nie wystarczy — jak przygotować się do odbioru mieszkania?
Wiele osób zastanawia się, czy zlecić odbiór mieszkania, czy wykonać go samodzielnie.
W powszechnej opinii do odbioru wystarczająca jest jedynie poziomica, która pomoże sprawdzić poprawność geometrii ścian. Usterki dotyczyć mogą jednak nie tylko tego aspektu. Ukryte wady mogą dotyczyć np. Tynków, w których znajdować może się zbyt dużo wilgoci, odspojenia, spękania czy nieprawidłowa struktura. Gołym okiem trudno również rozpoznać wady instalacji elektrycznej. W czasie odbioru sprawdzić należy także posadzkę, szczególnie pod kątem poziomu, odchyleń od płaszczyzny, spękań, rozmieszenia dylatacji. To jednak jeszcze nie wszystko. Dokładnego sprawdzenia, najlepiej z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi, wymagają także taras, balkon, grzejniki, ona, drzwi czy instalacja sanitarna. To wszystko sprawia, że pomoc specjalisty HandyHand jest w czasie odbioru mieszkania nieoceniona, a nawet nieodzowna.
Dzięki temu uzyskamy nie tylko wiedzę na temat występujących w mieszkaniu usterek, ale także pomoc w jej uargumentowaniu deweloperowi czy wiedzę na temat sposobu, w jaki powinna zostać usunięta.